Våra pass

Träningspassen ingår för medlemmar i vår nya spaklubb: Upper House Spa Member.
För ickemedlemmar:
1 pass: 350:-
10-kort: 3000:- (giltigt 6 månader från utförandedatum).

För att boka
Email: spa@upperhouse.se
Telefon: 031-708 83 25

Passbeskrivningar

Hathayoga
Våra olika teman: Hatha Flow, Morning Yoga, Morning Flow, After Work Yoga, Klassik och Neck & Shoulders.
Klassisk Hatha yoga, den mest kända yogastilen. Hathayogans statiska positioner bygger styrka och flexibilitet i musklerna. Dessa positioner kombineras med andnings- och visualiseringsövningar, och kortare meditation för att uppnå balans i kropp och själ. På sanskrit betyder stavelsen ”ha” betyder sol, manlig energi and yang. ”Tha” betyder måne, kvinnlig energi och yin. Hatha yoga sägs balansera solen och månen energier.

Restorative Yoga
Mjuk klass designad för att frigöra djupa lager av spänning som lagrats i kroppen. Restorative Yoga tar dig till ett tillstånd av ”att vara” i stället för ett tillstånd av ”att göra”. Det finns ingen rörelse, ingen ansträngning. Klassen tar dig till stillhet, och därifrån påbörjas läkningsprocessen. Positionerna hålls i 10 minuter eller längre, vilket tillåter nervsystemet att slappna av. Hjälpmedel som bolster, filtar och klossar används för att placera kroppen i bekväma och avslappnande positioner. Ingen tidigare yogaerfarenhet krävs.

Sleepless Sleep
Yoga Nidra, eller ”sömnlös sömn”, är en kraftfull vägledd avslappningsteknik som frigör fysiska, emotionella och mentala spänningar. Du sover inte, utan når ett tillstånd mitt emellan vakenhet och sömn. Klassen börjar och slutar med några mjuka rörelser, men huvuddelen av passet ligger du på rygg, och guidas med en gammal meditationsteknik. Den djupa avslappningen som uppnås minskar stress och lugnar nervsystemet och är också en upplevelse utöver det vanliga. Avslappningen är djupare än i de flesta andra yogaklasser. Ingen tidigare yogaerfarenhet krävs.

Gentlemens Yoga
Yoga enbart för män – för att inkludera män. Ett yogapass för att sänka tröskeln för att prova yoga. Ålder eller stelhet spelar ingen roll – du måste bara vara en gentleman. Välkommen att utmana dig själv, både kroppsligt och mentalt. Klassen är designad för mäns egenskaper och styrkor. En blandning av dynamiska rörelser och lugnare yogapositioner. Detta förbättrar hållning och muskelstyrka så väl som cirkulationen och sinnet blir lugnt. Du får smakprov på det bästa av yogavärlden. Ingen yogaerfarenhet krävs.

Yoga Vintage
Det är viktigt att upprätthålla vår flexibilitet, styrka och balans när vi blir äldre. Detta är en lugn och mild yoga avsedd för seniorer. Rörelserna och positionerna är mindre krävande än i vanliga klasser för att vara säkrare. Takten är långsammare, så det finns mer tid att komma in och ut ur de positionerna på ett säkert och stärkande sätt. Betoningen är på hållning och linjering för att förebygga och rehabilitera skador. Andnings- och avslappningsövningar samt enkla meditationstekniker ingår också. Ingen yoga erfarenhet som krävs.

Yin-Yoga
Varje position, eller asanas, hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar. Yinyoga passar alla. Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar.

Solid Base
Core träning är en träningsmetod med inriktning på mage och rygg. Grundtanken med träningen är att bygga upp styrka, stabilitet och balans för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel. Den största fördelen med Core-träning, förutom den skadeförebyggande effekten är enkelheten, redskap som vi använder är gummiband och en mjuk träningsmatta. Ingen förkunskap krävs.

Balance & Strength
Funktionell träning är en mycket populär träningsform, såväl bland motionärer i alla åldrar, som bland elitidrottare. Funktionell styrketräning innebär att man, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt, till skillnad från klassisk styrketräning som t.ex. bicepcurls, där man är ute efter att isolera en eller två muskelgrupper vid varje övning. Med denna träning är målet att uppnå en funktionell kropp för ett specifikt ändamål och inte att bygga muskelvolym. Denna klass passar alla, oavsett tidigare erfarenhet eller ålder.